torsdag 3 januari 2013

Världens modernaste land



2013 fick ha kvar mig. Malmö fick tillbaka mig. Min kille fick behålla mig. Trots att hela jul -och nyårshelgen varit en ända stor nära-döden-uppevelse. Började året med ett läkarbesök där det koms fram till att jag skall bara vara halvtidssjukskriven istället för hel, ansöka om aktivitetsersättning och försöka jobba 50%. Hah. Om jag inte får så mycket jobb (är vikarie) så innebär det att jag inte kommer att kunna betala hyran på så få timmar. Skulle aktivitetsersättningen gå igenom, den tar 4-6 månader att processas, kommer jag att få ersättningen retroaktivt och allt löser sig typ. Skulle den INTE gå igenom kommer jag ha jobbat väldigt lite, leva på existensminimum i 6 månader för att då få reda på att jag inte får några cash alls. Jävlars skit.

Att vara sjukskriven är helt värdelöst ju nu även, eftersom jag inte får eller fått någon ersättning sedan september och är skuldsatt upp över öronen. Jag är sjuk, men får inga cash på grund utav att jag hade ett två veckors mellan rum mellan jobb och sjukskrivning i somras. Jag har ringt och havererat på alla instanser. Allt förgäves.

Det är så jävla lätt att bli fattig och bostadslös i detta moderna Sverige. Helt fantastiskt land. Verkligen.



4 kommentarer:

  1. Om jag förstår det rätt så är det enda syfte med att gå ner till 50% sjukersättning att psykiskt knäcka människan så att denne går tillbaka till 100% =/ Regeringen borde satsa mer på att ändra arbetsvillkor så att människor faktiskt klarar av att komma tillbaka från sjukskrivningar istället för att kasta ut dom rakt i skiten... Annars blir det ju massa strul som det blev i ditt fall.

    Hoppas att du får en trevlig kväll iaf =)

    SvaraRadera
  2. åh, jag vet precis hur det där är. försäkringskassan... dom kan inte ha många vänner. jag var också heltids-sjukskriven, men jag ska börja jobba nu på 50% och sen plugga 50%. fittkassan är överlyckliga, jag hade inte mycket till val. hoppas bara inte att jag går in i väggen. igen. för tredje gången, för då står jag där. heltidssjukskriven. IGEN.

    och tack för din fina kommentar om bilden!

    SvaraRadera
  3. Det låter skitjobbigt! Har varit i en liknande sits för några år sedan, och vet hur mycket mental kraft det tar att inte ha säker inkomst. Hoppas att det ordnar sig för dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att du klarar dig.

    SvaraRadera