söndag 7 oktober 2012

Du får ta livet av dig en annan stad.



Innan jag var inlagd på psykiatriska kliniken i Malmö var jag oundvikligen på psykakuten och spenderade min desperata tid. Tillslut blev det min tur, blev bedömd och kom överens om inläggning på grund av kombinationen suicidal, missbruk samt kass impulskontroll. Fine.

Kort efter att beslutet fattas, hämtar läkaren mig och säger att jag inte kan läggas in här därför att jag är skriven i Helsingborg, vilket är sant men det har ej skapat några problem inom vården tidigare. Jag har gått till psyks öppenvårdsmottagning i flera år liksom. So anyway, de skickar mig, en suicidal missbrukare med kass impulskontroll, långt iväg från deras ansvar för att ta tåget i 45 minuter ensam. Jag som kommit dit i första hand för att jag inte kunnat vara ensam en sekund utan att känna som om jag förintas inifrån.

Väl på psyk i Helsingborg, dit jag antar att jag blivit remitterad och har säng och allt, så får jag sitta och vänta i två timmar (och hinner tänka en självmordstanke/sekund) för att då få reda på att det är fullt och att de ska börja skicka folk till Kristianstad istället. Jag bröt ihop på ett snyggt sätt, tar tillbaka mitt lägg och drar hem till Malmö. Fuck det där alltså. Jag kan knappt förstå att jag överlevde det äventyret. Och heller inte hur vården kan gambla människors sköra mående på detta sätt.

Men nä, jag är ej förvånad, såklart. Men det roliga med detta är att mina kontakter på Öppenvårdsmottagningen i Malmö blev arga, kaosade ur på akutpsyk, hade teammöten och ändrade riktlinjerna så att man nu kan bli inlagd i den stad man befinner sig om det är akut.

Vips blev jag inlagd. At på benso + ny medicin.  Men nu är jag ute igen. Uh.


/Glittervargen


4 kommentarer:

  1. Fy är ju så man blir mörkrädd hur de ens kan bete sig så!
    Otroligt bra att de ändrade sedan så det här inte kommer hända igen. Synd bara att du skulle bli drabbad :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Blev väldigt glad då mitt bekräftelsebehov är rätt krävande.

      Får man fråga hur du hittade hit?

      Superfina grejor du skapat på din blogg :)

      Radera
  2. Så otroligt omänskligt kallt byråkratiskt bemötande av de man tror ska ta emot en när man faller! Rubbat. Undrar hur man blir av att jobba under sådana omständigheter? Man måste ju kunna stänga av sina känslor helt och hållet.

    Om du är intresserad av att vara med i http://sistersheavilyarmed.blogspot.se/ och skriva, så är det bara att höra av dig. Där finns en menyknapp för 'Kontakt'. Ger garanterad fler träffar på din blogg ;-)

    SvaraRadera
  3. Detta har även hänt mig en antal gånger då jag varit djupnerstämd skillnaden är den att jag bor i Småland.

    Alltså jag fick säkert åka in och ut sju gånger innan de verkligen kunde hjälpa mig kan till lägga att jag även hade fel tabletter i de läget och mådde så dåligt att jag bröt i hopp tur var att läkaren på pyskakuten tog mig på allvar jag fick hjälp och ja i dag mår jag bra en annan sak jag vill till lägga är att de otroligt många som mår dåligt.

    Så ja man kan få stå i kö för att få rätt hjälp. I vården har dom inga brister i detta men problemet är ju som du sa att de alltid många andra så är de även i mitt län där jag bor men vist jag vet verkligen hur ensam de känns i de läget.

    SvaraRadera