söndag 27 juli 2014

Coola killar, äckliga tjejer



Det var mycket jag ville skriva innan. Men nu vet jag inte längre. Lina saknar jag fortfarande men jag kan inte tänka på det hela tiden.

En viktig sak som jag vill poängtera, som jag tänkt på länge men som uppdagats på senare tid är genusperspektivet vad gäller kvinnor och män och drogmissbruk.  Jävlar vad olika men blir bemött.
Jag har sett det så många gånger och varit i det så länge att jag vet att det är en verklighet att killar oftast betraktas som "bad boys" och coola när de provar knark eller dricker stark sprit i snabbt tempo. " Visst finns det väldigt många killar som råkar illa ut och skapar misär för sig själva och anhöriga men det är den generella bilden jag pratar om. Men om tjejer beter sig likadant är det äckligt. Äckligt om tjejer blir för fulla eller bänga eller påstridiga. Och blir det för ofta får tjejerna bara "skärpa sig" och "ta tag i sina liv"  Men måste ju också som tjej då tänka på att inte tappa kontrollen eftersom man då kan råka bli utsatt för övergrepp eller någon typ av utnyttjande.

(En direkt liknelse är ju den klassiska diskussionen att när killar ligger med många tjejer är han "en cool, snygg kille" medan om en tjej gör det är hon ju en slampa)

Jag skryter aldrig om mina missbruk -eller drogbravader (Ok, det har hänt, men bara med väldigt nära, väldigt likasinnade vänner) Jag skäms över det. Jag har slutat festdroga, nu när jag är vuxen gör jag det bara för att överleva vardagen, för jag vet inte hur man gör på något annat sätt. Som jag skrivit tidigare; Jag vill inte sluta ha mina mediciner eller min alkohol. Men jag önskar verkligen att jag INTE VILLE ha dem. Det är den avgörande skillnaden för ett drogfritt liv...

Kvinnor kommer alltid ha förväntningar på sig att vara mer ansvarsfulla både för sin egna liv och andra runt om kring dem. Och jag hatar det. Sexismen visar sitt fula ansike överjävla allt och det göt mig pissförbannad jag jag känner mig bara mer äcklig när jag faktiskt vill och måste prata om mina drog -och missbruksproblem. För det är en sjukdom. Och jag måste ju ha hjälp. Inte "skärpa mig".






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar